Uitgebreid is er onderzoek gedaan naar context, landschap, historie en betekenis van de omgeving. Conclusies, informatie en kennis van dit onderzoek zijn meegenomen in het ontwerp van de nieuwe verkeersbrug over de Oostmoerse Vaart / Hunze in De Groeve. De nieuwe brug bestaat, anders dan de huidige brug, uit een 1 veld overspanning van betonnen koker-liggers. Hierdoor krijgt het water weer meer betekenis en krijgt het volop ruimte.

Het karakter en de uitstraling van de brug sluit deels aan bij de huidig bestaande brug, deze vormverwantschap is als basis uitgangspunt genomen, ondanks een compleet andere uitvoeringsmethode. De vormverwantschap, niet een letterlijke kopie, is belangrijk omdat de brug onderdeel is van een reeks aantal bruggen over de Hunze van Gasselternijveen tot De Groeve. De brug ter plaatse van De Groeve is de eerste in de reeks van bruggen die toe is aan vervanging en daarmee de ambitie voor de rest van de vernieuwing wordt neergezet.

De rand van de brug is uitgevoerd in gecoate staalplaat gemonteerd aan de betonnen koker-liggers. Ter plaatse van de bevestiging van de balusters is de brugrand naar binnen verjongd om zo een slanker esthetisch aanzicht vorm te geven. De balusters dienen daarnaast voldoende stevig en constructief aan het beton te worden bevestigd. De leuning is maximaal transparant, hoog 1,3m, dit is mogelijk doordat er gebruik gemaakt van een rad keer-constructie aan beide zijden van de weg.

terug naar overzicht